Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Porady komputerowe » Porady i sztuczki komputerowe
Kontakt
  • Yeto Sp. z o.o. Serwis laptopów i komputerów Poznań. Serwis Lenovo, Dell, HP, Asus, Toshiba, Acer, MSI, Sony, Samsung, Xiaomi, Microsoft, Gigabyte, Razer, LG, Huawei, PEAQ. Sklep komputerowy: akcesoria, laptopy, zasilacze, baterie. Ul. Stablewskiego 3 60-224 Poznań (wjazd między garażami) lub od Łukaszewicza 44 (vis a vis Biedronki-parking) Od 07.30 do 19.30, także weekendy.
    NIP: 7792533766
  • E-mail:serwis@yeto.pl
  • Telefon732-900-555
  • Godziny działania sklepuZgłoszenia napraw domowych codziennie 07.30 - 19.30. Przyjęcia sprzętu w zakładzie od 07.30 do 19.30 Darmowy parking przed serwisem lub pod Biedronką na Łukaszewicza 44 vis a vis serwisu. Przyjmujemy także w weekendy.

Porady i sztuczki komputerowe

Data dodania: 15-12-2023


Porady i triki komputerowe

 

porady komputerowe
Porady komputerowe

 


Chociaż możesz mieć kilkuletnie doświadczenie w korzystaniu z komputerów, istnieje zaskakująco wiele sposobów na udoskonalenie swoich umiejętności obsługi komputera i zwiększenie produktywności. Serwis laptopów Yeto przedstawi te małe, ale niejasne wskazówki i triki, które mogą znacząco zmienić Twój przepływ pracy i zaoszczędzić mnóstwo czasu.

1.   Przywróć przypadkowo zamkniętą kartę


Jeśli przez pomyłkę zamkniesz kartę, nie martw się, możesz ją przywrócić, naciskając Ctrl + Shift + T i wrócić do poprzedniej czynności. Możesz nacisnąć Cmd + Shift + T, aby przywrócić zamkniętą kartę, jeśli korzystasz z komputera Mac.

2.   Sterowanie wieloma monitorami, przyciąganie okien i przełączanie między otwartymi oknami


Jeśli używasz wielu monitorów, naciśnięcie klawisza Windows + klawiszy strzałek szybko przeniesie okno na bok któregokolwiek monitora. Możesz także nacisnąć Shift + klawisz Windows + strzałki, jeśli chcesz, aby okno przeskoczyło do następnego monitora, ale jeśli chcesz szybko skonfigurować drugi wyświetlacz lub projektor, naciśnij Windows + P. W przypadku użytkowników komputerów Mac możesz użyć  do zarządzania wirtualnymi pulpitami, maksymalnego dostępu do pulpitu i przełączania się między aplikacjami. Jednak komputery Mac nie obsługują przyciągania okien od razu po wyjęciu z pudełka, więc może być do tego potrzebna aplikacja. Naciśnięcie Alt + Tab umożliwia przełączanie pomiędzy aktualnie otwartymi oknami (Alt + Shift + Tab powoduje przełączanie do tyłu). W systemie macOS skrót to Cmd + Tab. Dzięki temu przełączanie między uruchomionymi procesami jest szybkie i bezbolesne. Kontrola Misji

3.   Cofaj wszędzie za pomocą prostego skrótu klawiaturowego


Czy wiesz, że możesz cofnąć prawie każdą czynność w systemie operacyjnym Windows? Prawdopodobnie wiesz, że naciśnięcie Ctrl + Z cofnie wszystko, co właśnie wpisałeś, ale dotyczy to również wszystkiego innego. Na przykład, jeśli przypadkowo przeniosłeś lub usunąłeś plik, naciśnięcie Ctrl + Z przywróci go do pierwotnej lokalizacji. Dodatkowo możesz powtórzyć wszystko, co cofnąłeś, naciskając Ctrl + Y.

4.   Zmniejsz liczbę aplikacji uruchamianych podczas uruchamiania


Jeśli uruchamianie komputera trwa zbyt długo, prawdopodobnie jest to spowodowane zbyt dużą liczbą programów uruchomionych podczas uruchamiania. Na szczęście można je łatwo zmniejszyć, co umożliwi szybsze uruchamianie komputera. Na większości komputerów z systemem Windows dostęp do Menedżera zadań można uzyskać, naciskając klawisze Ctrl+Shift+Esc, a następnie klikając kartę Uruchamianie. Wybierz dowolny program na liście i kliknij przycisk Wyłącz, jeśli nie chcesz, aby uruchamiał się podczas uruchamiania. W Windows 7 i wcześniejszych proces jest nieco inny – otwórz i uruchom (klawisz Windows + R) i wpisz  MSConfig aby uzyskać dostęp do okna z podobną sekcją startową. Jeśli korzystasz z komputera Mac, możesz usunąć lub ukryć aplikacje startowe, przechodząc do opcji Preferencje systemowe > Użytkownicy & Grupy > Wybierz użytkownika i kliknij kartę Elementy logowania.

5.   Chroń swoje pliki hasłem


Najprostszym sposobem zablokowania dostępu do określonych plików jest utworzenie zaszyfrowanego archiwum. Jeśli zainstalowałeś kopię WinRAR, 7-Zip lub The Unarchiver dla komputerów Mac, możesz utworzyć nowe archiwum, wybrać szyfrowanie jego zawartości i zabezpieczyć je hasłem.

6.   Skróty klawiaturowe YouTube


Możesz zaoszczędzić czas na nawigacji YouTube za pomocą skrótów klawiaturowych. Oprócz naciśnięcia spacji, aby odtworzyć lub wstrzymać wideo, możesz także nacisnąć K (przytrzymanie któregokolwiek z tych klawiszy powoduje również odtwarzanie wideo w zwolnionym tempie. Naciśnięcie klawisza 0 (zero) na klawiaturze spowoduje przejście na początek wideo, podczas gdy klawisz End prowadzi do końca filmu. Klawisz Strona główna służy również do przeskakiwania na początek filmu. Naciśnięcie J i L spowoduje krok do przodu/do tyłu o 10 sekund, podczas gdy M działa w celu wyciszenia. Naciśnięcie klawisza F przełącza między trybem pełnoekranowym a normalnym, a naciśnięcie Esc powoduje wyjście z trybu pełnoekranowego.

7.   Znajdź swoje hasło do Wi-Fi


Jeśli zapomniałeś hasła do sieci Wi-Fi, system Windows ułatwia jego odzyskanie. Przejdź do Centrum sieci i udostępniania i kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę połączenia z siecią Wi-Fi > Właściwości sieci bezprzewodowej. Na karcie Zabezpieczenia powinno pojawić się pole hasła z kropkami — kliknij pole Pokaż znaki, aby zobaczyć hasło w postaci zwykłego tekstu. System macOS firmy Apple przechowuje hasła Wi-Fi w swoim pęku kluczy, który można wyświetlić, otwierając aplikację Dostęp do pęku kluczy. Naciśnij Command + Spacja, aby otworzyć okno wyszukiwania Spotlight, wyszukaj „Dostęp do pęku kluczy” i otwórz aplikację. Użyj paska wyszukiwania w Dostępie do pęku kluczy, aby wyszukać nazwę swojej sieci Wi-Fi na liście zapisanych danych uwierzytelniających, a następnie kliknij ją dwukrotnie, aby zobaczyć wprowadzone hasło. Aby zobaczyć hasło w postaci zwykłego tekstu, musisz zaznaczyć pole Pokaż hasło na dole.

8.   Zastosuj menedżera schowka


Korzystanie z menedżera schowka może radykalnie zwiększyć Twoją produktywność. Jeśli używasz systemu Windows, wypróbuj ClipClip, bezpłatne oprogramowanie do zarządzania schowkiem, które umożliwia kopiowanie do schowka wielu tekstów, obrazów lub plików. Naciskając CTRL+Shift+V, możesz wyświetlić listę wszystkich swoich poprzednich klipów, dzięki czemu możesz je wklejać, nie tracąc koncentracji na tym, nad czym pracowałeś. Dla użytkowników komputerów Mac Flycut i CopyClip to prawdopodobnie dwa najlepsze menedżery schowków na komputerze Mac. Aplikacje te, uruchamiane dyskretnie z paska menu, przechowują wszystko, co skopiowałeś lub wyciąłeś w przeszłości, umożliwiając szybkie znalezienie szukanego fragmentu tekstu.

9.   Klawiatura Emoji


Bez względu na temat, prawdopodobnie istnieje emoji, którego możesz użyć, aby go przedstawić. Aby uzyskać dostęp do klawiatury emoji, naciśnij klawisz Windows +. (kropka) lub Windows + ; (średnik) w systemie Windows i Cmd + Control + Spacja w systemie MacOS. Możesz przewijać wszystkie dostępne emoji i kategorie (Ludzie, Przyroda, Jedzenie i napoje, Świętowanie, Aktywność, Podróże i miejsca oraz Obiekty i symbole) lub przeszukać pełną listę emoji w polu wyszukiwania u góry okno.

10. Włącz tryb nocny na wszystkich swoich urządzeniach


Włączenie trybu nocnego może się przydać, jeśli zwykle pracujesz w nocy lub lubisz czytać przy wyłączonym świetle. Niezależnie od tego, czy korzystasz z komputera Mac, czy z systemem Windows, możesz spróbować użyć F.lux. Jednak oba systemy operacyjne mają wbudowaną obsługę trybu nocnego.

11.  Wklej zwykły tekst skopiowanej treści


Kiedy kopiujesz tekst ze źródła, większość programów przenosi całe formatowanie z oryginalnej treści. W systemie Windows możesz wkleić niesformatowany tekst, naciskając po prostu Ctrl + Shift + V zamiast standardowego Ctrl + V. Na komputerze Mac naciśnij Cmd + Shift + V, aby wkleić zwykły tekst. Jednak te sztuczki nie będą działać w Notatniku. Zamiast tego naciśnięcie Ctrl + Alt + V wyświetli okno dialogowe „wklej specjalnie”, podczas gdy Ctrl + Spacja usunie formatowanie z już wklejonego tekstu.

12. Zminimalizuj wszystkie okna


Jeśli masz otwartych kilka okien i chcesz, aby wszystko zniknęło bez konieczności naciskania przycisku minimalizacji dla każdego okna, naciśnij klawisz Windows + D, a wszystko zniknie w jednym momencie. Dodatkowo możesz ponownie nacisnąć Win + D, aby przywrócić zminimalizowane okna. Chociaż możesz także użyć Windows + M do wyświetlenia pulpitu, niektóre aplikacje, takie jak RocketDock, mogą zignorować to polecenie i pozostać widoczne. Dlatego zalecamy używanie Windows + D. W systemie macOS możesz przejść bezpośrednio do pulpitu, naciskając jednocześnie Command + F3. Naciśnięcie tej kombinacji klawiszy natychmiast aktywuje funkcję „Pokaż pulpit” w Kontroli Misji w systemie macOS i przesunie wszystkie okna na ekranie, aby odsłonić pulpit komputera Mac.

13. Zmień nazwy plików sekwencyjnie w systemie Windows lub Mac


Czy masz wiele plików i chcesz zmienić ich nazwę? Na szczęście zbiorcza zmiana nazw plików w systemach Windows i macOS nie jest trudna. Jeśli używasz komputera z systemem Windows, zaznacz wszystkie pliki, których nazwę chcesz zmienić, kliknij prawym przyciskiem myszy pierwszy z nich na liście, wybierz z menu opcję Zmień nazwę i wpisz nazwę. Spowoduje to automatyczną zmianę wszystkich pozostałych plików o tej samej nazwie głównej z przyrostkiem: (1), (2) i tak dalej. Proces ten działa w podobny sposób na komputerze Mac. Wybierz pliki, których nazwę chcesz zmienić, kliknij prawym przyciskiem myszy (lub przytrzymaj klawisz Control i kliknij) grupę i wybierz Zmień nazwę [Liczba] Elementów z menu kontekstowego. Podaj słowo kluczowe, a komputer Mac zmieni nazwę plików i doda numer w sekwencji.

14. Zablokuj komputer


Ważne jest, aby blokować komputer, gdy z niego nie korzystasz. Osoba mająca pełny dostęp do Twojego komputera może skopiować Twoje hasła, ukraść pliki lub podszyć się pod Ciebie, korzystając z Twoich kont online. Najłatwiejszym sposobem zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi do komputera jest zamknięcie go na czas nieobecności, ponieważ nie spowoduje to zamknięcia żadnego programu, nad którym pracujesz. Aby wrócić, wystarczy podać hasło i kontynuować od miejsca, w którym przerwałeś. Naciśnięcie klawisza Windows + L spowoduje natychmiastowe zablokowanie komputera w dowolnej wersji systemu Windows. W systemie macOS użyj Cmd + Option + Power, aby się wylogować. W najnowszej wersji systemu macOS (High Sierra) dodano szybszą opcję prostego blokowania ekranu, która działa za pomocą skrótu Cmd + Ctrl + Q.


 

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Porady komputerowe
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu