Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Blog IT » Prawo do naprawy laptopów
Kontakt
  • Yeto Sp. z o.o. Serwis laptopów i komputerów Poznań. Serwis Lenovo, Dell, HP, Asus, Toshiba, Acer, MSI, Sony, Samsung, Xiaomi, Microsoft, Gigabyte, Razer, LG, Huawei, PEAQ. Sklep komputerowy: akcesoria, laptopy, zasilacze, baterie. Ul. Stablewskiego 3 60-224 Poznań (wjazd między garażami) lub od Łukaszewicza 44 (vis a vis Biedronki-parking) Od 07.30 do 19.30, także weekendy.
    NIP: 7792533766
  • E-mail:serwis@yeto.pl
  • Telefon732-900-555
  • Godziny działania sklepuZgłoszenia napraw domowych codziennie 07.30 - 19.30. Przyjęcia sprzętu w zakładzie od 07.30 do 19.30 Darmowy parking przed serwisem lub pod Biedronką na Łukaszewicza 44 vis a vis serwisu. Przyjmujemy także w weekendy.

Prawo do naprawy laptopów

Data dodania: 05-12-2022


PRAWO UE DO NAPRAWY LAPTOPÓW: WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O OSTATNICH ZMIANACH W POLITYCE


 

Naprawy laptopów Poznań
Naprawy laptopów


Pod tym względem zużycie elektroniki jest szczególnie niepokojące w Europie, gdzie na osobę przypada prawie 16 kg e-odpadów. Polityka europejskiego prawa do naprawy jest odpowiedzią na rosnącą frustrację producentów, którzy nie udostępniają części zamiennych lub ustalają wygórowane ceny. Ma również na celu ograniczenie wpływu odpadów elektronicznych na środowisko oraz obniżenie kosztów posiadania produktu. W tym artykule omówimy najnowsze zmiany w europejskim prawodawstwie dotyczącym prawa do naprawy.
Codziennie widzimy, ile urządzeń trafia do kosza. Chociaż często wszystko, czego potrzebują, to świeża bateria lub odbiornik, „trudno o części zamienne, a wszystkie komponenty są lutowane, klejone lub nitowane”. Właśnie dlatego, podczas gdy serwis laptopów może naprawić wiele produktów, wielu innych nie da się uratować. „Ze względu na swoją konstrukcję urządzenia często psują się przy próbie ich otwarcia”. Ponadto zwykle nie ma już przepisów dotyczących modernizacji i dostosowania urządzeń do nowych norm technicznych.
Weszło już w życie pierwsze rozporządzenie w sprawie ekoprojektu, które określi standardy naprawy i okresu użytkowania. Producenci pralek, zmywarek, lodówek i monitorów będą musieli zadbać o to, aby podzespoły były wymienialne za pomocą zwykłych narzędzi. Instrukcje obsługi muszą być dostępne dla wyspecjalizowanych firm. A producenci muszą dostarczyć części zamienne w ciągu 15 dni.
Jednak telefony komórkowe, komputery i laptopy nie zostały jeszcze uregulowane dyrektywą UE w sprawie ekoprojektu i stanowią jedne z  najbardziej szkodliwych odpadów konsumenckich.

 

Czym jest prawo do naprawy?

Prawo do naprawy to ruch, który opowiada się za prawem konsumenta do naprawy swoich produktów. Jest to próba ułatwienia ludziom naprawy zepsutych przedmiotów, a nie kupowania nowych.

Ruch Right to Repair narodził się w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w przemyśle motoryzacyjnym. W rezultacie w 2013 roku założono Stowarzyszenie Naprawcze (TRA), aby rozszerzyć te same zasady na szeroką gamę produktów elektronicznych.

 

Dlaczego powstał ruch „Prawo do naprawy”?

Ruch „Prawo do naprawy” został zapoczątkowany z powodu braku przejrzystości producenta. Z biegiem lat producenci szerokiej gamy produktów – w wielu branżach – coraz bardziej utrudniali konsumentom naprawę swoich produktów, ograniczając dostępność części zamiennych, czyniąc je dostępnymi tylko przez kilka lat po pierwszym wprowadzeniu produktu na rynek. Mogą również ograniczać osoby, które mogą je naprawiać, na przykład ich własne zatwierdzone osoby zajmujące się naprawami.
 

Jakie są korzyści z prawa do naprawy?

Ruch Right to Repair jest częścią ciągłych wysiłków na rzecz zmniejszenia światowego śladu węglowego przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii, a tym samym obniżeniu rachunków za energię dla konsumentów. Niektóre kluczowe korzyści wynikające z prawa do naprawy obejmują:

Zwiększenie przejrzystości w odniesieniu do instrukcji serwisowych, narzędzi diagnostycznych i części zamiennych.
Pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo.
Unikaj wysokich kosztów naprawy lub wymiany części.

Jakie są wady prawa do naprawy?

Z pozoru program „Prawo do naprawy” powinien być korzystny dla konsumentów, ale należy wziąć pod uwagę pewne wady:
 

1. Bezpieczeństwo

Klienci, którzy potrzebują naprawy swoich urządzeń elektronicznych, zazwyczaj chcą, aby działały szybko i za rozsądną cenę. Szybkość i cena są zwykle najważniejszymi priorytetami, a samodzielna praca na tych urządzeniach może być powolna. Oczekiwanie na dostarczenie części zamiennych może być czasochłonne, a praca może być potencjalnie niebezpieczna. Program prawa do odpowiedzi sugeruje, że producenci powinni rozważyć edukowanie konsumentów, gdzie kupować części zamienne i jak naprawiać swoje urządzenia w taki sposób, aby uniknąć jakichkolwiek problemów związanych z bezpieczeństwem.
 

2. Bezpieczeństwo

Naruszenie bezpieczeństwa jest dużym ryzykiem, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o prawo do naprawy. Security Industry Association (SIA) wyraziło obawy dotyczące umożliwienia klientom naprawiania własnych urządzeń, ponieważ mogłoby to zapewnić hakerom zwiększony dostęp i moc. Konsumenci muszą przeprowadzić badania i powinni być właściwie informowani przez producentów o tym, jak uniknąć stwarzania jakichkolwiek zagrożeń dla bezpieczeństwa.
 

3. Środowisko

Miejmy nadzieję, że naprawa sprzętu zmniejszy emisję dwutlenku węgla i ilość odpadów materiałowych w porównaniu z wyrzucaniem i wymianą elementu. Tysiące użytecznych produktów i urządzeń jest niszczonych, miażdżonych lub wyrzucanych zamiast naprawiania i ponownego wykorzystania. Dlatego producenci muszą zapewnić sprawną i skuteczną obsługę posprzedażną, aby konsumenci wyrzucali mniej materiałów, jednocześnie doradzając konsumentom, jak najlepiej poddać recyklingowi wszelkie wadliwe części, które mogą zostać usunięte.
 

Gdzie prawo do programu napraw przechodzi do ustawodawstwa?

Program Right to Repair został wprowadzony do ustawodawstwa w Wielkiej Brytanii, UE i Irlandii i został zatwierdzony w marcu 2021 roku. Poza tym od lutego 2021 roku został już zaakceptowany przez 14 stanów w USA. Te nowe przepisy prawdopodobnie przedłużą żywotność produktów nawet o 10 lat, jednocześnie zmniejszając 1,5 miliona ton odpadów elektrycznych.

Prawo do naprawy w Unii Europejskiej (pakiet ekoprojektu 2019)
W marcu 2021 r. pierwsze rozporządzenie w sprawie ekoprojektu zdefiniowało standardy napraw i wszedł w życie termin „żywotność”, co oznacza, że ​​producenci pralek, zmywarek, lodówek i monitorów muszą zapewnić wymianę komponentów za pomocą zwykłych narzędzi, które konsumenci mogą z łatwością korzystać.

Telefony komórkowe, komputery i laptopy nie zostały jeszcze uregulowane dyrektywą UE w sprawie ekoprojektu i stanowią jedne z najbardziej szkodliwych odpadów konsumenckich. Były one powiązane z nowymi, poprawionymi i przeskalowanymi etykietami energetycznymi UE oraz nowymi europejskimi normami efektywności materiałowej.

Przegląd wymagań dotyczących napraw w UE
Co dokładnie o naprawach mówi ta właściwa ustawa naprawcza w Europie? Poruszane są w nich trzy istotne aspekty.

Nieniszczący demontaż kluczowych części  – wszystkie różne przepisy dotyczące produktów zawierają szczegółowe instrukcje dotyczące tego, jakie części należy uwzględnić w produkcie, które powinny być łatwe do demontażu za pomocą powszechnie dostępnych narzędzi.
Dostępność kluczowych części zamiennych  – Producenci muszą dostarczać części zamienne na liczbę 7-10 lat, w zależności od produktu. Procedura zamawiania tych części musi zostać wprowadzona maksymalnie 2 lata po wprowadzeniu produktu na rynek i dostarczeniu go użytkownikowi końcowemu w ciągu maksymalnie 15 dni roboczych.
Dostępność informacji o naprawie  — istnieją przepisy dotyczące informacji o naprawie, które należy podać. Obejmuje mapy demontażu, schematy okablowania i połączeń, listy niezbędnych napraw i sprzętu testowego, informacje diagnostyczne i wiele innych. Informacje te muszą być dostarczane przez określony czas i muszą być dostępne dwa lata po wprowadzeniu produktu do obrotu bezpłatnie lub za rozsądną opłatą.
 

 

Jakie są ograniczenia europejskiego prawa do naprawy?

Niestety prawo do naprawy w Europie ma wiele ograniczeń. W tym, że dotyczy to tylko wybranej liczby produktów, informacje dotyczące naprawy i części zamiennych są skierowane do autoryzowanych serwisów zajmujących się naprawami, a nie do innych serwisów komputerowych i użytkowników końcowych, a cena części zamiennych jest wygórowana.

Dzisiejsze wzorce konsumpcji są niezrównoważone. Oczekuje się, że w UE popyt na materiały podwoi się w latach 2010-2030, ale tylko 12% materiałów, które wytwarzamy w towarach, pochodzi z materiałów pochodzących z recyklingu.

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog IT
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu